Fördelarna med att promenera och springa

Ruby Fortune: löpare
Källor: Pixabay

Det finns många olika sätt att träna på. Just att springa, jogga och promenera är populära metoder. Det är enkelt, kostar ingenting och är väldigt lättillgängligt då du bara behöver en rutt att gå eller springa på.

Det finns en mängd olika fördelar med konditionsträning överlag. Du kan gå ned i vikt ganska enkelt och det förbättrar din allmänna hälsa genom ett bättre immunförsvar. Utöver det så stärker det även hjärtat, vilket är väldigt viktigt för en hälsosam livsstil. Det är dock viktigt att man inte överdriver med konditionsträningen. En bra träningslivsstil bör också innebära pauser. Så till exempel bör du ta det lugnt efter ditt träningspass och koppla av, kanske med ett online casino eller något annat du tycker är roligt som inte medför fysisk prestation.

Hur många kalorier förbränner man?

Många väljer just att springa eller promenera för att bränna fett. Det kan vara otroligt effektivt och är ett utmärkt sätt att både förlora och hålla vikten. Samtidigt så finns det en markant skillnad mellan att springa och gå, när det gäller förbränningen. Det här kan vara viktigt för den som tränar främst för att gå ned i vikt, eller bibehålla den man redan har.

Att springa förbränner nästan dubbelt så mycket som när du promenerar. Så om du promenerar kommer det att ta mycket längre tid att gå ned i vikt. Det betyder dock inte att det är en värdelös metod ifall man inte är van vid att springa. Promenader samt jogging kan hjälpa dig att komma igång.

Ruby Fortune: löparskor
Källor: Pixabay

I vilket hälsotillstånd bör man springa eller gå?

Att springa är som sagt perfekt för den som vill gå ned i vikt eller som vill köra en mer intensiv konditionsträning. Det är dock inte alla som har möjlighet att springa. Det finns till exempel olika skador och sjukdomar där man bör vara försiktig. Har du tidigare haft bekymmer med fötter, ben eller dylikt så bör du alltid kolla med en läkare först.

Samtidigt så finns det många som tror att det är farligt att springa om man är överviktig, ett vanligt missförstånd. Det kan däremot finnas en del risker, inte minst om man inte tränat de senaste åren. Då bör man alltid kontakta sin läkare för rådgivning först. Det finns dock inte någon större risk överlag för den som är överviktig. Det kan dock kännas skönare, och enklare, att börja med att promenera. Du bygger då snabbare upp en vana vid det och får en grundläggande konditionsträning, vilket gör det mycket enklare att sedan börja springa.

Vilka skor väljer man?

En av de jobbigaste sakerna för nybörjare är att hitta den rätta utrustningen. Joggingskor kommer i många olika former och lämpar sig bättre för olika syften. Det finns dock mycket information om hur man väljer rätt skor för just sin träningsform på webben. Bäst råd får du dock direkt i din sportbutik, där rätt skor specifikt för dig kan väljas ut av någon som kan det.

Ruby Fortune: Underarmour löparskor
Källor: Pixabay

Så väljer du om du ska springa eller gå

Att promenera och springa är båda två väldigt bra träningsmetoder. Om du inte är van vid att springa eller har dålig kondition så är promenader ett säkrare val. Du får då komma igång i din takt och kan sakta börja bygga upp konditionen.

Är du dock redan vad vid fysisk aktivitet så är springa att föredra. Du bränner mer vikt och tränar både hjärta och kondition bra mycket snabbare på så vis. Så för nybörjare är ofta promenader ett bättre val och jogging för den som redan har en del erfarenhet av att träna.

Det man bör tänka på är att man bör försöka komma upp till cirka 150 minuter av konditionsträning per vecka. Det här behöver dock inte vara högintensivt springande, utan det räcker gott och väl med raska promenader eller jogging. Det viktigaste är att du gillar träningen och att du kommer närmre ditt mål, oavsett om det är fettförbränning eller en hälsosam livsstil.